28 jul 2016

De juiste taal

In München werd de aanslag bij de McDonalds herdacht. Niet verwonderlijk, maar ik had niet verwacht  er iets over te lezen. Veel ander schokkend nieuws, tenslotte. De kop die mijn aandacht trok luidde: 
"Herdenking voor slachtoffers München bij McDonalds verstoord door “Allahu Akbar” roepende islamisten" 
Ik vloekte binnensmonds. Wat nu weer? 

Ik had het gebeurde niet al te goed gevolgd, want er waren zoveel andere dingen aan de hand, en dit leek een anderssoortige moordpartij te zijn dan die waaraan we jammer genoeg te zeer gewend zijn geraakt. Het leek meer op die achterlijke moordpartijen die op Amerikaanse High Schools plaatsvonden. Maar door de kop van het artikel dat te vinden was (via NuJij) op obscure sites als Geen Stijl en breinloos.com leek dit een nieuwe loot te worden aan de anti-Islam-stemming die Europa sneller overneemt dan de Islam dat zelf zou kunnen. En zo was het artikel overduidelijk ook bedoeld. 

En natuurlijk zitten er begrijpelijke kanten aan die stemming. Je hoort vaak: "Niet elke moslim is een terrorist, maar elke terrorist is wel een moslim". Niet waar, maar wel catchy. En dat zijn dan nog de gematigden, die dat zeggen. Veel mensen zien het allemaal eenduidiger: de Islam leidt onherroepelijk tot terreur en dus is elke moslim een potentiële terrorist die (op zijn minst) goed in de gaten moet worden gehouden.

Moeilijk om in dergelijke tijden het hoofd en de feiten erbij te houden. 

Maar het is zinvol dat toch te proberen. Ik besloot me wat meer in de achtergrond van de dader van de aanslag in München te verdiepen. Ik bekeek het filmpje waarop de 'wandaden' van de moslims te zien zouden zijn nog een keer. 

Het filmpje begint met een opname van een jonge man die ik helaas maar deels kan verstaan. Dat ligt niet aan zijn Duits, maar aan de kwaliteit van de opnames. Wat ik versta is het volgende: 

"Wir leben nicht in einer Welt wo alles gut wird, wir leben nicht in so einer Welt. Die Welt ist am Arsch, die Welt ist kaputt." Waarschijnlijk is de jonge man geen autochtone Duitser, waar hij wel precies vandaan komt, weet ik niet. Maar we zouden er een paar veronderstellingen op los kunnen laten. Bij de aanslag in München zijn negen mensen om het leven gekomen. Vier van de slachtoffers hadden een Turkse achtergrond, drie waren Kosovo-Albanezen, eentje was Grieks. Bij de herdenking zullen dus allicht veel mensen met dezelfde (religieuze) achtergrond als die van de slachtoffers aanwezig zijn geweest. 

De kans is dus vrij groot dat de jongeman uit het filmpje moslim is. Ik gok, gezien zijn taal op een moslim die in Duitsland geboren is. Ik zou, gezien zijn uiterlijk, op een Noord-Afrikaanse herkomst gokken, maar uiterlijk is natuurlijk erg verraderljk.

Na deze inleiding zien we een vrij groot aantal mensen die kriskras door elkaar lopen. De in het Italiaans geschreven begeleidende teksten kan ik redelijk goed volgen, maar het zou kunnen dat ik hier of daar iets verkeerd vertaal of interpreteer. 
Het begint met:
ci sono tante persone 
un gruppo di giovani islamici scandisce 'Allah Akbar" (Dio e Grande), 
hetgeen volgens mij vertaald kan worden met:
Er zijn veel mensen
Een groep jonge moslims scandeert 'Allahu Akbar' (God is groot).

Allahu Akbar wordt tegenwoordig door veel mensen gezien als een kreet die hoort bij terrorisme. Hij wordt inderdaad ook gebruikt bij aanslagen, maar het is in feite een uitroep die past bij grote gebeurtenissen in een mensenleven, bijvoorbeeld bij een begrafenis. En van een vergelijkbare gebeurtenis was hier natuurlijk sprake. 

Maar.
Nu hoort een aantal niet-moslims dat Allahu Akbar. Zij leggen een voor hen begrijpelijke, maar zeker foutieve link met terrorisme. De niet-moslims worden boos.
De Italiaanse tekst zegt er het volgende van:

Inizia un scontro verbale a distanza  
Un gruppo di tedeschi se la prende anche con la polizia perché non interrompe la cantilena

Er begint een verbale confrontatie op afstand.
Een groep Duitsers is boos, ook op de politie, omdat ze de 'uitroepen' niet stoppen. 

En

continuano i richiami alla polizia e gli insulti ai giovani islamici sono verament pesanti " maiali"  "figli di putani" 
qualcuno applaude

Ze blijven naar de politie roepen en de beledigingen naar de moslimjongeren zijn heftig:  "varkens"  "Hoerenzonen "
Er wordt geapplaudiseerd.


De Duitse teksten die ik verder in het filmpje versta, bestaan o.a. uit de volgende literaire hoogstandjes:
-Fick dich Motherfucker. Motherfuck
-mit ihrem scheiss allahu akbar
-was macht die polizei, verdammte scheisse
-Ihr schweine
-verfluchte wichser
-du verfluchte schwuchtel du

Op dit punt wil ik even herinneren aan de titel van het artikel waarin de aanwezige moslims wordt verweten dat ze een herdenking verstoren!

Even later lees ik in een artikel van de Frankfurter Allgemeine (FAZ) over de Iraanse dader: 

Amokläufer von München war Rechtsextremist
Er war stolz darauf, wie Hitler am 20. April geboren zu sein: Der Münchner Amokläufer war zwar nicht in die rechtsextreme Szene eingebunden, trotzdem war er eindeutig rassistisch. Das hat die F.A.Z. erfahren. Der Deutsch-Iraner hasste Türken und Araber.
(…)
Auch sei S., der aus einer iranischen Familie stammt, stolz darauf gewesen, als Iraner und als Deutscher „Arier“ zu sein.

Hoe dat zit met die combinatie van Iraniërs en Duitsers die Ariërs zijn, moet men maar opzoeken op internet. Ik heb geen zin me met die bagger bezig te houden. Ik houd me bezig met 'moderne' baggersites als Geen Stijl en Breinloos. 

Vergeleken met IS en vergelijkbare groeperingen zijn de mensen achter deze sites natuurlijk schatjes die geen vlieg kwaad doen. Al zou ik hen ook niet graag in een positie zien waarin ze daadwerkelijke macht zouden hebben. Ze lezen en bekijken best veel namelijk, deze mensen, maar ze lezen en kijken overdreven selectief. Want alleen al het vertalen van de Italiaanse tekst bij dit filmpje had hun op andere gedachten kunnen brengen. Maar nee, dat doen ze niet. Ze horen of lezen "Allahu Akbar"  en ze springen in de haatmodus. 
Ze kunnen daar misschien niets (meer) aan doen. Ze zijn misschien voor hun leven verpest. En dat neem ik mijzelf en mijn geestverwanten dan weer kwalijk. Te weinig hebben we hen duidelijk gemaakt dat haat niets oplevert dan dood. 
Maar ik zou deze mensen (niet de terroristen, want die zijn niet meer te helpen) willen vragen om in ieder geval nog eens op zoek te gaan naar zoiets als waarheid. Niets eens begrip, maar wel begrijpen. Weten wat er speelt. 

Ooit was er een reclame van de Bond tegen het Vloeken: Wordt geen naprater. Met zo'n papegaai erbij. Een domme reclame, want iedereen is een naprater. Hoe kun je anders een taal leren? Maar kies dan wel de taal die je wilt spreken. Kies de juiste taal, de juiste toon en vooral: bestudeer je bronnen en probeer ze te begrijpen.



Ik vind dat hier muziek bij moet. Mooie muziek, niet te licht, niet te zwaar. Over de liefde misschien, of over het leven: Ain't Got No, I Got Life.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten