5 aug 2012

De Grote Zwemmerik


Inmiddels ben ik er zo op gaan vertrouwen dat alle informatie die ik wel eens nodig zou kunnen hebben, te vinden is op het internet, dat ik enigszins beduusd was, toen ik ontdekte dat het wereldwijde web de Grote Zwemmerik niet kende. De Grote Zwemmerik, een van mijn idolen uit de verdoofde jaren en daarom ook nagenoeg uit mijn eigen geheugen gewist. 

Wat was er gebeurd?
Foto: D. Soli
D. had een foto gemaakt voor haar Blomsterphoto. Twee foto’s van de Panorpa Communis of Schorpioenvlieg. ‘Wat vind je ervan?’ zei ze. ‘Dat is de Grote Zwemmerik’ antwoordde ik. ‘Wat?’ ‘De Grote Zwemmerik!’ en ik typte de woorden meteen in bij Google Afbeeldingen in de vaste overtuiging  haar zo een afbeelding te kunnen laten zien van het wezen dat in mijn hoofd langzaam vanuit de rookwolken van die jaren te voorschijn kwam.
Niks. Google vond helemaal niks. Natuurlijk, tientallen foto’s van zwemmers en van vissen en vissers, maar ook wielrenners, honkballers en andere sporters. Zelfs een foto van een naaimachine kwam ik tegen. Ik was verbaasd. ‘Wacht’ zei ik, ‘ik probeer even de gewone Google.’ Ik las zinnen als: ‘Zelf ben ik een zwemmer. Ik ben een echte doorzetter…” Dan maar alleen het woordje ‘Zwemmerik’: Hier had ik wel beet. Via de site Encyclo.nl en een paar doorklikken kwam ik het woord tegen als Bargoens voor vis. Dat was natuurlijk niet echt verrassend. Maar mijn Grote Zwemmerik kwam niet tevoorschijn.

Arne Zuidhoek, Verzinsels van Vader Wapper
Nou ja, het is natuurlijk ook niet ‘mijn’Grote Zwemmerik. Hij is afkomstig uit het boek De verzinsels van vader Wapper van Arne Zuidhoek (Uitgeverij de Fontein, 1974). Zover was ik intussen gekomen en ik vond verwijzingen naar het boek via allerlei tweedehandsboeken-sites. Het was er dus nog wel, zij het dun gezaaid. Maar dat wist ik ook wel, want ik had het boek thuis. Ik wist precies op welke plank van welke boekenkast het stond. Maar ik kon het niet inzien, want ik was bij D., het was al laat en ik had nog maar een halve fles witte wijn naast me staan. Uitstel, dus.
De volgende dagen vergat ik hem weer. Het leek alsof De Grote Zwemmerik gedoemd was voor eeuwig uit ons collectief geheugen geband te blijven. 


Nu zou ik dit blog kunnen opleuken en tegelijkertijd actualiseren door als volgt verder te gaan:
Een paar dagen geleden lag ik op mijn bank en keek naar de Olympische Spelen. Ik was tijdens het zappen niets interessanters tegengekomen, dus ik bleef maar hangen bij het zwemmen, de honderd meter vrij voor vrouwen. Ranomi Kromowidjojo won en ik dacht aan De Grote Zwemmerik! Ik stond op en nam het boek voor het eerst sinds jaren weer eens uit de kast. Ik zocht de bladzijdes op waarop hij getekend was. Met mijn telefoon maakte ik een paar foto’s en zodoende kan ik de wereld nu (her)voorstellen aan: De Grote Zwemmerik.

De Grote Zwemmerik
Maar zo ging het natuurlijk niet. Op een gegeven moment schoot hij me weer te binnen. Zomaar, zonder duidelijke directe aanleiding. Ik moest even zoeken naar het boek, want het stond toch op een andere plek dan ik gedacht had. Ik vond een paar plaatjes, maar het beste plaatje vond ik niet. Ik herinnerde me daarvan ooit een paar kopieën te hebben gemaakt om als briefkaart te gebruiken. Waarschijnlijk ben ik toen vergeten de pagina weer op de juiste plaats terug te leggen. Maar de foto’s heb ik gemaakt en de naam heb ik nu ook aan de vergetelheid ontrukt en vastgelegd op het www. 

Ik heb een goede daad verricht.

PS Natuurlijk is de Panorpa Communis de Grote Zwemmerik niet. Alleen het hoofd lijkt enigszins. Maar het hoofd van beiden is ook wel een beetje vergelijkbaar met dat van the Great Gonzo uit de Muppet Show. De Panorpa leeft in de lucht, Gonzo leeft voor de showbizz en de Grote Zwemmerik leeft op papier. Tenminste: nu weer wel.



11 opmerkingen:

  1. Ze lijken inderdaad precies!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja he? Misschien zijn er ook wel verwantschappen dwars door alle biologische indelingen heen.
    Ik stel voor de Panorpa voortaan de Grote Vliegerik te noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi ! Mijn ouders hebben dat boek. En mijn broer, zusjes en ik hebben het stukgelezen. De Grote Zwemmerik herinner ik me niet direct, wel de Viege Nazels...;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is (letterlijk en figuurlijk) een heerlijk rommel- en stukleesboek. Op de afbeelding zie je trouwens de Viege Nazels ook, d.w.z. anderhalve Viege Nazel. De afbeelding komt uit het verhaal: De Viege Nazels, Het Kraambed (Ko-starring de Grote Zwemmerik).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zal toch gauw 25 jaar geleden zijn dat ik het voor het laatst in handen heb gehad. Leeft Arne Zuidhoek eigenlijk nog ?

      Verwijderen
    2. Hij heeft in ieder geval een website zuidhoek.nu waar het leuk rondneuzen is...

      Verwijderen
  5. Ja, leuke site inderdaad.De verzinsles van Vader Wapper was zijn debuut als ik het goed begrijp. Zijn tweede Sprookjes en legenden van de zee heb ik ook, maar het is ondanks de focus op de zee en zijn rovers minder avontuurlijk en minder wanordelijk dan het eerste.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De Verzinselen van Vader Wapper 2 komt er aan. Overigens ben ik de bedenker van de Grote Zwemmerik en de verhalen van de Viegnazels en het kraamoor van de Grote Zwemmerik. arne en ik hadden indertijd een stripstudio, Studio Wapper, klein maar dapper. groet, Wim (Willem) van de Sanden

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is groot nieuws. Ik zie ernaar uit. Na, als ik het goed heb, eenenveertig jaar komt er een deel 2 van De Verzinsels van Vader Wapper! Bedankt, Wim, voor dit goede nieuws en voor je creatie van De Grote Zwemmerik.
    Ik heb deel 1 naar aanleiding van je bericht nog eens doorgenomen. Ik heb het een stuk nuchterder gelezen dan de eerste keren, het blijft een meesterwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. NIEUW: Arne Zuidhoek. Hoe grote zwemmerik leerde zwemmen. Uitgave 2017: Julius de Goede. Utrecht. www.juliusdegoede.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  9. https://www.facebook.com/willem.desanden/ De grote zwemmerik zwanger

    BeantwoordenVerwijderen