29 aug. 2012

Meester Ju: een update


soms verdiept een mens zich zo in de schijt
dat hij er een deel van wordt
een enkeling weet dan te zwemmen

Volgens de (officiële) overlevering heeft Meester Ju deze uitspraak laten noteren in het laatste jaar van wat tegenwoordig de Periode vanLente en Herfst genoemd wordt (tussen 722 en 481 v.Chr.).
Confucius
Het citaat is opgenomen in de bundel Meester Ju en de domme vragen. Het enige bekende exemplaar van dit meesterwerk (waarschijnlijk tussen 217 en 228 n.Chr.) bevindt zich momenteel in de CBCPC[i] in Beijing. Het ‘boek’ is een feite een opgerold stapeltje papieren (volgens het procedé van Cai Lun) dat bijeengehouden wordt door een zijden lint.

Een deel van de teksten is in 2011 door de Chinese autoriteiten vrijgegeven voor publicatie. De Volgelingen van Meester Ju (opgericht in 1949) weigeren de authenticiteit van de vrijgegeven teksten te erkennen. Het origineel zou te kwetsbaar zijn om het uit de vocht- en temperatuurgereguleerde kluis en de beschermende mappen te halen, zeggen de autoriteiten. De Volgelingen eisen toegang tot die kluizen voor een onpartijdige instantie. ‘Bij voorkeur niet Chinees’ zeggen ze erbij, want Meester Ju is in China zeer omstreden.
Hij staat namelijk in de mondelinge overlevering bekend als commentator van zowel Laotse als Confucius. En dat ligt - ook in het hedendaagse China - moeilijk.

Lao Tse
Daarbij gaat het dan niet eens om zijn teksten. Want die zijn, op de omstreden vrijgegeven teksten na, onbekend. Het gaat ook niet om zijn daden, want Meester Ju deed niets, dat geven zelfs zijn meest fanatieke aanhangers toe. De voorzitter van de (illegale) Volgelingen van Meester Ju ( hij wenst zijn naam niet in de krant te zien) zegt: ‘Meester Ju zei wel eens wat. Meestal was dat onzin. Dat weten we. Maar onzin is het begin van alle wijsheid.’

Over de boven geciteerde spreuk zegt de voorzitter: ‘Dit kan geen uitspraak van Meester Ju zijn, want er zit een zekere logica in. En logica komt uit de beperkte mens. De echte mens is niet logisch. De echte mens is een willekeurige aaneenschakeling van gebeurtenissen, een opeenvolging van emoties.’

En dat is natuurlijk waarom de autoriteiten willen dat de echte Ju onbekend blijft: ze wensen logica, geen emoties. Ze wensen voorspelbaarheid, geen willekeur. Zekerheid.

Terwijl Meester Ju - onofficieel - gezegd heeft:

We leven niet.
We gaan dood.


Door de Chinese autoriteiten goedgekeurde uitspraken van Meester Ju vindt u




[i] CBCPC = Centrale Bibliotheek van de Communistische Partij van China

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen