28 dec 2012

Was Bjorn Kilroy?




Kilroy was here op WWII Memorial, Washington DC
Kilroy was here is het originele format. En daar hoort dan ook nog een plaatje bij. Hiernaast zie je de versie op het WWII Memorial in Washington DC. In die Tweede Wereldoorlog lijkt het begin te liggen van Kilroy. Volgens de Engelstalige Wikipedia is de graffito verbonden met Amerikaanse GI’s in 1940. Dus kort voor die soldaten in Europa verschenen.
Fijn, als het daarbij zou blijven. Maar dat is natuurlijk niet zo. Er is veel voorafgaands, veel onduidelijkheid en onnoembaar veel vervolg. Zoals dat hoort bij een mythisch geheel. En dat is Kilroy natuurlijk.
Een van de vervolgen is, of wil zijn, Bjorn is hier geweest met vrienden. Op het moment dat ik dit blog schrijf, ben ik aan het bijkomen van een hoofdstukje uit een verhaal dat in de Bjorn-omgeving past. Ik wil nog wat rondomschrijven.
Omega
Het heeft natuurlijk weinig zin de Wikipagina te vertalen. Nou ja, ik heb er weinig zin in. Het is een interessante pagina, dus lees. Het bovenstaande plaatje heb ik daar geplukt, maar ook het verband naar de Omega. Volgens sommigen is de Omega de bron van de Kilroy-was-here-tekening.
En dat is natuurlijk mooi. Omega staat voor Het Einde. Kilroy WAS here. Hij is er niet meer, he’s gone now. Hij is er geweest. Dat past leuk bij het verhaal waarmee ik bezig ben.

Overigens luister ik, terwijl ik met mijn Bjorn-verhaal bezig ben bijna uitsluitend naar Thick as a Brick van Jethro Tull. Sentiment, oké, maar vooral ook dat zinnetje: Where the Hell was Biggles when you needed him last Saturday.

Tekening bij The White Fokker, Howard Leigh
Biggles is bedacht door W.E. Johns. Hij is een vliegenier en avonturier die voor het eerst verschijnt in een boek met de mooie titel The White Fokker. Ik las zijn avonturen in de auto van mijn oom Rien. Ik reed soms met hem (mijn oom Rien dan) mee op zijn ronde als verzekeringsagent. Waarschijnlijk was verzekeringsagent het naoorlogse equivalent van avonturier, althans voor mijn oom.
De vertalingen werden gedrukt op van dat houterige papier. Ze hadden een licht-glossy omslag met zwart-wit foto of tekening. Althans in mijn herinnering. Zo wil ik ooit de Bjorn-verhalen afgedrukt zien.

Want Bjorn is als Biggles of als Kilroy. Als je hem nodig hebt, is hij er niet, maar verder is hij altijd (latent) aanwezig.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten